Een goede reputatie is best prettig
De arbeidsmarkt is nogal altijd sterk in beweging. De afgelopen jaren een werknemersmarkt en sinds het begin van de pandemie een sterke verandering waarbij sommige bedrijven helaas hard moeten ingrijpen en voor anderen blijft er een enorme krapte aan goede medewerkers. Wat mij betreft is het binnenhalen van toptalent ongeacht de markt altijd een mooie en soms pittige uitdaging. Van het positioneren van je organisatie als aantrekkelijk werkgever binnen je doelgroep, het definiëren van wat je werkelijk nodig hebt tot het optimale werving en selectie proces van nieuwe medewerkers met de ideale 'candidate experience'. Kortom recruitment is en blijft een mooi vak.
Als ondernemer sta je soms, als je business bedreigd wordt, met de rug tegen de muur. Als je mensen moet laten gaan (een bizar eufemisme...) en bovendien je uiterste best moet doen om andere medewerkers voor zover mogelijk voor de organisatie te behouden. Nu is er niet één recept dat voor elke organisatie werkt, wel is het zo dat elk mens waarde heeft en waardig behandelt dient te worden. Bij elk ontslag is het essentieel dat dit met zorg en uitleg gebeurt, om meerdere redenen. Uit respect (1), voor de mensen die bij de organisatie blijven (2), ontslag een enorme impact heeft het leven van de (oud) werknemer (3) en natuurlijk op je werkgeversmerk(4). Ik zie helaas te vaak dat de op subjectieve basis (een mening dus) een keuze wordt gemaakt wie mag blijven en wie moet vertrekken. Kijk als beslisser in de ze ook goed naar de manager in kwestie 😉. Een slechte exit is in alle opzichten waardeloos en uiteindelijk een deuk in je imago.
Kies niet de makkelijkste weg door zogenaamde costcenters er uit te gooien, omdat ze op korte termijn misschien niet nodig zijn, zoals marketing & recruitment. Kijk verder dan de dag van vandaag. Wat is je strategie? Maak een plan voor een robuuste organisatie. Hoe ongewis de toekomst ook is. Als je relevante kennis en kunde overboord gooit, stopt het bedrijf uiteindelijk vanzelf. Maak een verstandige keuze en behandel alle betrokken op een professionele manier. Ik wens je alle succes en wijsheid toe in deze barre tijden.
Blijf menselijk, zakelijk, positief en denk aan je reputatie.
Peer Goudsmit